Friday 29 June 2007

Sesbania grandiflora

Kareblomma är en glad nyhet för mig. Jag la märke till den först härom veckan och dess smak är sådär irritabelt igenkännande. Jag kan inte förklara vad den smakar, men den smakar ngt. som finns i mitt barndomsminne. Den smakar underbart, jag tänker Iran, jag tänker barndom, jag känner mig sentimental och ler och blir glad men irriteras över att jag inte kommer på vad den smakar som... - Hade den i samma nudlar som jag nämnde i inläggen om horse tamarinden och vingbönorna. - Kommer absolut att använda den igen.

Och här är den omtalade nudelrätten:

Minns inte vad jag hade i den förutom det jag redan nämnt. Jo rättika, lite soja, salt, peppar, paprikapulver, kanske ingefära och spiskummin, chili o.s.v. ... som sagt, minns inte, men den vart hyfsad.

No comments: