Wednesday 12 September 2007

Rubus chamaemorus

Sista inläggen då'ra med material från Baltikum. Bärkulturen var alltså som sagt stort där, men det enda bär som jag hittade som var nytt för mig var hjortron (på sätt och vis även gula hallon!). Tycker att jag borde ha hittat dem i Sverige tidigare, men nu blev det alltså i en badturistort vid namn Jûrmala. Bären var möjligen aningen omogna, för de var inte speciellt saftiga och goda... lite synd, men kul att ha provat dem färskt i.a.f. :)

Enligt wiki P finns i svenskan dessa synonymer (som jag inte hade hört förut) för hjortron: mylt, multebär, myrbär, snåtterblomma och solbär. ... Jag hade verkligen förväntat mig att komma över fler ätbara färska bär som växer i Sverige nu under sommaren, men det har mest blivit en hel del mer oätliga och vilda bär som jag stött på. Inlägg om dessa kommer komma i dagarna...

Likt dom flesta andra bär är hjortron rikt på vitamin C.

Annat som uppdaterats idag förutom hallonen och de nya inläggen om svartvinbär och rödvinbär är krusbärsinlägget.

3 comments:

Anonymous said...

Jag har plockat hjortron på en myr. Bara att stoppa i munnen och äta. Smarrigt så det sjunger om det!

Anonymous said...

Gula Hallon finns att köpa i Fjelie, utanför Lund.

Anonymous said...

Eller snåttren som man säger på pitebondska! :D