Wednesday 12 September 2007

Ribes rubrum

Såhär efter ett längre uppehåll känner jag att jag nog kommer vara mer fåordig. Inte riktigt som jag var i starten av bloggen i vintras, men... a, kanske kommer det ske några förändringar nu. Jag hoppas bara att denna start sätter igång mig och inte blir en engångsföreteelse... :)

Röd vinbär alltså. Dessa inköpta på Central Market i Riga. Finns inte mkt. att säga om dem väl? Kollar lite på wiki... klipper klistrar alltså nu:

"
Although blackcurrant is more traditionally associated with medicinal uses, English and German language herbalist sources consider redcurrant berries to have fever-reducing, sweat-inducing, menstrual-flow inducing, mildly laxative, astringent, appetite increasing, blood cleansing, diuretic and digestive properties. Some of these proposed effects are probable, due to the verified high levels of vitamin C, fruit acids, and fiber the berries contain. Tea made from dried redcurrant leaves is said to ease the symptoms of gout and rheumatism, be useful in compresses for poorly healing wounds, and as a gargling solution for mouth infections."

Ja, vitt vinbär är av samma art som röd vinbär... även dessa från samma marknad. Nedan dock vita vinbär från trädgården i Degerfors.


Uppdatering:
Röda vinbär kan även finnas i vilt tillstånd, dessa är plockade vid Möckelns kust, nära Lilla Degernäs.

No comments: