Tuesday 24 July 2007

Ribes alpinum

Måbären på våran häck här i Degerfors har gett en större skörd än jag anade. De var aningen jobbiga att plocka då de oftast växte isär och under bladen... sällan i klasar (tydligen ger hanbuskarna bär i klasar medan honbuskarna jävlas med att sprida ut bären lite här o där). Måbären smakar mer eller mindre ingenting, dess frön är aningen för stora och det är därför inte så konstigt att den inte plockas, äts, marknadsförs eller odlas för ngt. annat än sitt häckbeteende. Dock är den allt annat än giftigt.

Jag plockade så mkt. jag kunde i över en timme säkert, rensade, sköljde och kokade dem, tro det eller ej, till sylt. Ingredienserna vart alltså måbär, vatten, socker, kardemumma och apelsinskal. Det vart ganska bra må jag säga, kardemummam blev lite för mkt. och tog aningen över, men annars en sylt jag kan tänka mig att bju' vem som helst på! :)

De omogna bären kan ni se i inlägget om "follow-up on Degerfors".

4 comments:

Milliam said...

Jag såg att du skrev i Linnéas gästbok att bären var giftiga, men i inlägget står det att de inte är det. Pratar du om en annan, onämnd, bärsort, månne? Idag sålde de svarta vinbär på Kungstorget för 30 pix, borde egentligen köpt, för jag har aldrig ätit det! Men det kan ju inte vara annat än gott när juicen är så utsökt. Jag köpte istället sura svenska ljusgröna äpplen (i princip kart) från Skåne, obeskrivligt goda!

Pedram Modirassari said...

Det var andra bär jag tänkte på där som jag inte bloggat om än... kaprifolbär tror jag det rörde sig om bestämt.... - ska blogga när jag får tid i nästa vecka.

Johannka said...

ey what about tha faces

Grovt Initiativ said...

fazes! faaaaaceeeesssss!