Thursday 28 June 2007

Sandoricum koetjape

Santol är en frukt aningen större än en prototypiskt stor grapefrukt. Eg. bör jag kanske inte placera den i "more or less translucent perfumed meat-genren", men på ngt. sätt så kopplar jag in den där.

Santolen är uppbyggd ungefär som mangostanen, fruktköttet lossnar nästan lika smidigt från skalet men gränsen mellan skal och fruktkött är ändock diffust. Skalet är mer sidenludet än skinnaktigt och santolens klyftor är inte lika saftiga och smakrika som mangostanens, men trots detta en njutning vid bett och förtäring. Jag har dessutom små misstankar om att den möjligtvis var aningen omogen och därför inte i sitt esse.

Ja, jag kan påstås vara glad. Det känns som att det var riktigt länge sen, relativt, som jag hittade, provade och bloggade om en helt ny frukt, en färsk frukt som vERKligen är en frukt liksom haha... jaja...

No comments: