Thursday 26 April 2007

Garcinia mangostana

När jag för väldigt längesen åt mangostan så tyckte jag att, "jaha, ännu en litchiliknande frukt med lite för mkt. parfymsmak" och när jag för någon månad sedan läste lite på nätet om den och då läste att den av många ses som den godaste frukten och att den liksom har en särställning i smak o.dyl. så blev jag förvånad. Oavsett detta var det ju verkligen på tiden att jag skulle köpa och prova den igen. Jag hade sett den på allas vår New Thai Livs och denna gång köpte jag en stor påse fylld med mangostan (senare när jag jämfört de jag köpte mot de som finns på Ica Focus så har jag vart tvungen att hånskratta åt de på den senare som ju sett torra och saftlösa ut). Men dom här sken alltså av fina färger och när jag kom hem och åt den första så öppnades mina ögon. Denna frukt är sannerligen kung, kung i sitt rike - östasien. Absolut den bästa "more or less translucent perfumed meat"-frukten. Klyftorna, utseendet gör säkerts sitt, men smaken är så himla UTSÖKT så jag finner inga ord.

Skulle gärna prova dess släktingar "Charichuelon/Lemon Drop Mangostanen" och "Knappmangostanen".

2 comments:

Johannka said...

vad är grejen med typsnittet i det här inlägget?

Pedram Modirassari said...

Grejen är den att blogspot får fnatt ibland. - En del av texten blev av ett annat typsnitt och hur jag än försökte och prövade att välja alla tillgängliga typsnitt så blev det aldrig som det skrivna, därför markerade jag allt och valde det som var mest likt... men ja, jag vet, det blev inte det som det brukar... men som sagt, jag tror inte att det är mitt fel.... gnällspik! :)