Wednesday 27 June 2007

Rosa dumalis

Nyponrosen kan tydligen lätt misstas för stenrosen (Rosa canina) som vissa dessutom påstår eg. är av samma art. Den största skillnaden är att nyponrosens blommor är mörkare i färgen, rosa och mörkrosa medan stenrosens är ljusare, rosa och ljusrosa typ... :)

Nypon är ngt. jag överlag aldrig varit vänligt inställt mot, kanske för att jag inte gillade nyponsoppa när jag var liten och om jag förstått rätt så är fallet ung. likadant för dom flesta i vår generation. Har inte provat nyponsoppa så många ggr eg. och inte alls i vuxen ålder vad jag minns, så jag borde verkligen göra det då jag på ngt sätt kan tänka mig att jag skulle gilla det.

Något annat som jag kontinuerligt kopplar ihop med nypon är de nypon som växte runt skolgården när jag gick i grundskolan i Degerfors. Hur vi plockade nyponen, bröt upp dem och hällde, eller försökte hälla, fröna däri innanför kompisens krage för att det tyligen kliade förfärligt då. Skrik, stoj och barndom är alltså mina kopplingar till nypon främst.

Detta foto är taget nära mitt jobb på Arendalsvägen så jag ska följa denna skenfrukts utveckling fotomässigt och kanske även plocka några när de blir mogna? :)

1 comment:

Anonymous said...

Du borde absolut prova nyponsoppa, det är gott :) Glöm inte vaniljglass och mandelbiskvier till..! Mmm...