Wednesday 27 June 2007

Lycium barbarum eller chinense

Vargbär? Wolfberry på engelska i.a.f. och vargbär på östasiatiska butikers hylluppmärkning i Sverige. Kallas även medlar på engelska men det tycker jag inte det borde göra för det är förvirrande. Dessa är alltså torkade bär. De smakar rätt sött och liksom sådär som när man säger att en chili smakar bärlikt eller fruktigt. Mkt. riktigt är de också släkt med chilifrukterna (de är dock inte det minsta starka), tvärtom är de nog närmare tomater till utseende och möjligen även smak. Som ni ser nedan är deras innandöme typiskt för frukter från Solanaceaefamiljen.

I Kina typ och kanske på fler ställen gör man te på de små söta (ingår i naturalmedicinska kurer och påstås hjälpa mot en hel uppsjö av åkommor), jag testade detta och det var minsann rätt trevligt. Smakade dock lite för litet och jag ska nog prova att he i ngt. mer nästa gång. Kanske rooibos eller yogi te?



odla.nu står det att Lycium barbarum heter bocktörne, växer i södra Sverige och att det är giftigt!!! - Jag har svårt för att tro på detta...

1 comment:

Tora Råberg said...

Hej
Det stämmer att frukten (Gojibäret)kommer från Bocktörne som växer vilt i Sydsverige. Jag har pratat med Giftinformationscentralen och de har inte registrerat någon förgiftning hos människor. Bäret innehåller en alkaloidliknande substans, men det lär vara små mängder eftersom bären har använts som medicinalväxt under väldigt många år i China.
Hälsningar Tora
www.ekoradgivning.wordpress.com