Monday 14 May 2007

Petroselinum

Jag visste inte för'ns till bara några veckor sen att det ens fanns ngt. som hette persiljerot. I.a.f. inte att det var såhär stort och att man åt den. Persiljeroten smakar helt enkelt persilja och är därmed ett bra substitut till smaken om man nu vill ha mer substans. Men smaken är ganska subtil och försvinner ganska lätt om man blandar den med andra alltför starka ingredienser.

Som bekant finns två sorters persilja. Den krusiga heter Petroselinum crispum och den enligt mig prototypiska och därmed plattbladade Petroselinum neapolitanum (smakar mer, är godare och mjukare). Jag vet inte om rotpersiljan kommer från ngn av dessa arter och i.s.f. vilken eller om den är av en annan art helt o hållet.

Persiljan är ju också som bekant i samma familj som koriandern. Så jag antar att det även borde finnas korianderrötter som är större och därmed ätbara? - Tydligen är även bl.a. palsternacka, morot, dill, selleri, fänkål och kummin i samma familj (apiaceae (flockblommiga växter)). Kanske inte så överraskande - speciellt inte när det gäller palsternacka och morot. Hmm... intressant familj. Jag måste forska mer i den! :)

No comments: