Friday 6 April 2007

Prunus cerasus - Albalouuuu!!

På tal om körsbär och bär i olika varieteter kom jag att tänka på förra sommaren då jag hittade surkörsbär nära där jag jobbar i Arendal. Det ska bli härligt att få plocka dem iår igen, det känns som att jag väntat på det ända sedan augusti typ. Hoppas inte ngn annan snorunge tar dom först! :)

Vad gäller varieteter för bär har det förresten slagit mig många gånger, långt innan jag startade den här bloggen att det nästan är lite sorgligt hur många bärsorter det finns världen runt. Och det är ju bland bären som många av specialiteterna man aldrig kommer möta finns. Det finns massor som gör det svårt för en att hitta dom där bären. Tom i ett och samma land är det ju bär man knappt känner till. Havtorn, hagtorn, salmbär, hjortron och säkert minst ett tiotal andra bär bara här i Sverige som man säkert inte provat färskt. Det finns liksom riktigt många saker som motverkar spridandet av bär: De växer ofta vilt, de håller inte så länge och bra om man skulle frakta dem, de är små och iom deras oftast vilda tillstånd så antar jag att de blir svåra att plocka i stora mängder, ibland finns de väl inte ens i stora mängder antagligen... hmm... kanske är det något som kommer mer och mer dock? Kanske kan vi äta roliga små bär från andra sidan världen om tio år? Björnbären jag köpte idag var ju som sagt från Mexico - men antagligen har man ju importerat dom just för att det finns björnbär i Sverige också. ... hm, ja, det är en djungel därute! :)

På tal om albalou, 1&1's körsbärssylt passar verkligen till allt, bl.a. till Tuc's underbara original:

På tal om Tuc är här ett annat gammalt foto som påminner om min barndom. Tuc och sharbate ablimou (apelsinjuice på bilden passar nästan lika bra). Men överlag så passar Tucs bra till nästan allt drickbart. Men även frukter. Ja, lite reklam har väl aldrig skadat... hehe...

No comments: