Friday 6 April 2007

Passiflora edulis

Det är värt att notera att alla s.k. exotiska frukter också har olika varianter, subvarieteter och liksom underklasser och sånt. Oftast är det ju dock bara en sort som går att få tag i... Maracuyan (Passiflora Edulis forma Flavicarpa) till vänster hade jag aldrig provat förut, jag måste säga att jag blev lite besviken då jag av någon anledning hade fått för mig att den skulle vara godare än den lilla passionsfrukten. Dock visade den sig vara strävare i smaken, något som förstås kan ha varit en tillfällighet, vad vet jag! Passionsfrukten längst till höger dock, som tydligen är en större variant av den vi är vana vid att se men som jag sett allt oftare nuförtiden var mkt. mjukare och trevligare (mindre sur) i smaken än sin lilla kusin.

2 comments:

Mollis said...

ååhh passionsfrukt är så gott!! Jag testade förresten "pappacheapmondaydansen" på magnus systerson och den funkade jättebra! Jag tror att de gillar just knäböjssekvensen...

Pedram Modirassari said...

Är det sant? Häftigt, va bra liksom... men samtidigt.... tyypiskt, nu ska han bli en hjälte liksom - gullig och uppfinningsrik - istället för en utpekad och utskrattad fåne.... åh... :)