Tuesday 29 May 2007

Piper nigrum

Omoget peppar, färskt peppar, vet inte vad jag ska kalla det... - Det är i.a.f. mindre starkt än de pepparkorn som hör vardagen till.

Lite info:
  • Svartpeppar - Omoget peppar, kokt och sedan torkat.
  • Vitpeppar - Moget peppar, läggs i vatten tills frukten mer eller mindre ruttnar och endast kärnan blir kvar, vilket torkas sedan
  • Grönpeppar - Omoget peppar som genom lite mer avancerade procedurer torkas och därmed bibehåller sin färg
  • Mogna bär blir röda och det ska tydligen vara ovanligt att finna dem - både i torkat och färskt tillstånd.
  • Rosépeppar hör till ett annat släkte.
Pepparns historia är gammal och intressant och jag råder alla att läsa om den :)

Söker just nu: "Lång peppar" (Piper longum), som är nära släkt med den vanliga pepparn men mildare och kulturellt sett tydligen även äldre... - Något tips om var den finns att finna?

4 comments:

Lupo Manaro said...

Fin bild hörru, gillar den gröna lystern i pepparn'!

Hur gick det förresten med fotot och fruktbolaget i England?

Pedram Modirassari said...

Tack.

De sa att de tyvärr inte hade budget till att köpa foton, men att de skulle skicka en kopia till mig och ge mig full credit för fotot. Jag sa att det gick bra. :)

Lupo Manaro said...

Okaj, vi får väl hoppas de talar sanning - bra att du frågade i alla fall.
Kanske kan den där boken till och med bli en tillgång i ditt framtida frukt & grönsaks-letande?

Pedram Modirassari said...

Mmm, jag har sannerligen blivit tveksam igen..., men, men... - Jo, boken verkar skoj.