Monday 2 July 2007

Zea mays

Majs är det ord som har sitt ursprung i indianspråk, kanske ni även sett maize användas på engelska. Corn däremot kommer av samma källa som svenskans korn, såsom vetekorn, havrekorn o.s.v. och är alltså en förkortning för "indiankorn"... typ... :) ... - Ja, Wiki P kan vara intressant!

Majs ä f.ö. ännu en växt som har kultivarer som jag aldrig visste existerade tills bara för ett tag sen - Kolla bara in detta foto t.ex. - Rött, svart, lila - you name it! Eller ännu intressantare är dessa multifärgade kolvar; kolla absolut detta foto - och fotot på en exotisk variant.

Majs (tredje stycket som jag börjar med Majs, jag vet) skördas omoget, majskornen är nämligen outvecklade frön. Skulle de få utvecklas blir de ju majs liksom... ja, varför kallar man båda för majs, eller gör man det? Nu pratar jag alltså om popcornsmajs. Outpoppade sådana förstås. ... jahapp, nu läste jag att popcornsmajs är kärnor från en speciell underart av majs. - D.v.s. alla majskorn poppar inte.

Majs som skördas riktigt jävla tidigt, innan den inre stammen hunnit hårdna är... vad? Jo, minimajs! Wiii... - Jag tror jag trodde att minimajs var ett eget kultivar eller ngt.. Men, men, man har dock odlat fram varieteter som ger fler kolvar och som därmed passar bättre till minimajsproduktion.

2 comments:

倪是水瓶子 said...

I like maize very much and it taste good. My parents also got plant it on their farm. I think maybe there are many different kind of maize in the world.

Pedram Modirassari said...

What kind are the ones your parents have?