Monday 2 July 2007

Cucumis melo

Piel de Sapo & Honungsmelon

Piel de Sapo är en melon jag prövat, men relativt få gånger. Och nu, när jag prövar den igen på ett mer aktivt plan där jag jämför smaken med andra meloner måste jag säga att den är riktigt jävla god bland sin typ. Jag kan ha haft tur, men saftigheten, smaken och konsistensen lämnade inget mer att önska. Piel de Sapo skulle kunna översättas på svenska Piel = hud och Sapo = padda, m.a.o. paddhud. Kallas enligt fruktogront även grodskinnsmelon.

Honungsmelon är däremot den melon bland meloner jag gillar minst. Jag skulle nästan kunna säga att jag inte gillar den. - Jag minns inte sist när det kan ha vart att jag åt en som var riktigt god. De är alltid relativt osaftiga och känns liksom omogna. Vet inte om jag har otur eller om det är fel på de som säljs i butikerna. Men, som sagt... ingen melon värt namnet. (Åh, nu känner jag mig oschysst).


No comments: