Tuesday 26 June 2007

Helianthus annuus

Solrosskott; knapriga och goda, gulligt med det där lilla skalet som så ofta sitter kvar uppå toppen av skotten. - Solrosen är något jag fascinerades av när jag var liten och kanske borde jag fortfarande göra det. Men det fanns en speciell känsla som infann sig när jag var kort, solrosen var längre än mig och liksom så stoor och att den vände sig efter solen var för mig ngt. att tappa hakan för. Jag älskade solrosen väldigt länge, men när var och varannan person sedan några år tillbaka har dem i sina trädgårdar så finner jag inte samma välvilja mot den längre. Den har tappat sin lyster.... verkligen tappat lyster... den är inte så gul som jag minns den längre...

Men det finns ju många olika sorter solrosor och de jag kommit i kontakt med på senare tid är ju inte de jag förälskade mig i och såg upp till när jag var liten... - Det är lätt att se hur fröna ser annorlunda ut t.ex., nedan några som Johanna lämnade hos mig vid sin avgång till Prag i höstas... någon billig snackvariant:

No comments: