Saturday 30 June 2007

Cocos nucifera

Det vanliga dilemmat med kokosnötter drabbade mig igen härom dan. Jag älskar kokosnötter men drar mig alltid för att köpa dem för man vet inte vad man får liksom. - Jag brukar väga dem i handen och skaka dem för att känna och höra att det finns mkt. vatten i dem. Ju mer vatten desto fräschare har jag fått för mig. Men detta visar sig vara så fel så ofta. Denna gång t.ex. så borrade jag som vanligt upp ett hår i den för att hälla ut vattnet i ett glas och vad är det inte som pyser ut än en färfärlig sur och äcklig lukt. Jag bröt sedan upp nöten eftersom jag inte förlorat all hopp men det var ännu värre. Min kompost och hela området däromkring pyrde av gammal död billighorfitta liksom. Damn!

- Det är så orättvist också. Eg. borde man bara gå ner till affären med nöten och säga att man vill ha en ny eller pengarna tillbaka. De borde ju för fan inte få sälja ruttna frukter! Och jag tänker varje gång att jag SKA lägga skiten i en påse och gå tillbaka med den. Men att dras med en stinkpåse och sen känna att man verkar snål, det är liksom inte värt de 10:- som en kokosnöt brukar kosta. Men principiellt borde man verkligen göra det. Ååååh. De jävlarna, affärerna, jag hatar dom! Usch! FY! ... Vad ska man göra liksom?

För att lugna ner mig tänker jag nu på den goda färska kokosnöt som jag fick som drink på en thailändsk restaurang i Peking. Åh, va god den var och ååååh vad himmelsk den efterrätt som kocken bjudde på efteråt var. Han hade mosat liksom en del av det de fått ut ur kokosnöten och ångat det tillsammans med ngt. härligt och lindat in det i bananblad.... jag svimmar bara jag tänker på den. Synd att man inte fattade språket eller kunde göra sig förstådd eller bli förstådd så att man kunde få ett namn på det hela...

1 comment:

Anonymous said...

Vi i butik vet lika lite som du ifall dom e ruttna inombords med tanke på att vi också bara skakar på dom för att känna ifall dom e "vattniga".
Om dom inte låter vattninga så är dom ju helt torra. Så skyll inte dina problem på butikerna!