Friday 4 May 2007

Pinus

Jaaa, pinjenöten kommer från kottar, men inte vilka kottar som helst utan från pinjeträdets kottar - mohaha. Pinjeträdet, som för övrigt är en ståtlig tall, finns både i södra Europa och stora delar av Asien och enligt wiki finns det hela åtta pinjeträdsarter som ger nötter varav två finns i södra europa och resten i östasien alltså. Hursomhelst. Kanske har ni märkt att pinjenötterna i affärerna kommer i olika förfaranden? Nu har jag äntligen fattat att de kommer från olika träd. De på fotot är de som är vanligast i vanliga mainstreamaffärer, men ofta hittar man mer avlånga varianter på affärer som har mellanösternmat - s.k. "arabbutiker". De på fotot kan tänkas vara av det koreanska pinjeträdet (Pinus koraiensis), i.a.f om man anser att de ser exakt ut som dessa (klicka på dessa... det föregående).

Om ni har gjort som det stod i parentesen så kanske ni har utbristen "nämen" för att ni aldrig sett pinjenötter med skal. Tro mig, jag har letat men inte hittat och jag vore mkt. tacksam om ngn kunde tipsa mig om ställe där man kan köpa oskalade nötter. Första gången någonsin jag åt pinjenötter var i Peking 2003 då jag köpte minst ett helt kilo nötter med skal. De var lite halvt avlånga och jättegoda. Skalet på dem var inte alls så grov och ful som de på fotot utan jätte smooth och rundat. Som ett minipiller i mahogny.

Det är synd att pinjenötens subtila smak lätt försvinner om man her det i för stark eller för mkt. mat... men rostat som garnering (på ett sätt så att det inte försvinner i maten) är alltid en mkt. bra idé.

Uppdatering 070722:

I Baltikum återsåg jag mina kära skalklädda pinjenötter... dock av typen med grövre skal och icke-avlånga frön...

3 comments:

Johannka said...

"[...]hela åtta pinjeträd som ger nötter varav två finns i södra europa och resten i östasien alltså."

Bara ÅTTA träd?! inte undra på att de är så dyra di där nöttera ...

Skriv 'olika' om du menar't.

:P

Anonymous said...

"Minipiller i mahogny", du är poeten! Det var fint sagt. din blogg, jag gillar den, blandningen av dikt och mat, och mat som diktning. hur kan du veta allt detta om saker man kan äta. du är en kunskapsbank. kom hem till mig och laga mat nån gång vettja. Kramar Sara H.

Pedram Modirassari said...

J: Du är en fitta! Men tack för rättelsen! :D

S: Tack, det var en snäll kommentar. ... men jag vet inte så mkt, det är internet som är kunskapsbanken - inte jag... fast jag lär mig! :) ... mm, mat ska vi laga ihop, det har vi sagt länge ju och det vore mys.