Tuesday 8 May 2007

Berberis vulgaris (probably)

Zereshk är dess persiska namn och berberis dess svenska typ. I västvärlden är denna buske tydligen förbjuden att odla p.g.a att den agerar värd för en typ av svampsjukdom som angriper vete... men va faaan. Jag har för mig att vi hade tre buskar av en typ av berberis hemma hos oss i Degerfors, allt tyder på att det måste ha varit berberis, men tyvärr har mina föräldrar dragit upp dom nyligen för de tyckte att de var för fula och taggiga... :( ... - Det verkar finnas en felaktig bild av att berberis är giftig, eller att den berberis som växer i Sverige skulle vara giftigt. Jag fick själv höra detta när jag var ganska liten och nyligen kommit till Sverige och må ha bidragit till att sprida denna felaktiga information. Bären är aldrig giftiga punkt slut. - Det bästa man kan göra med dem i min värld är att steka dem i margarin och saffran och garnera ris med eller använda som ingrediens i nargesi (omelett med spenat) men de har säkert många fler användningsområden. Deras sura smak är såå himla älskvärd.

Nu läser jag att man i Sverige avskaffade förbudet mot berberisbusken 1994 :D

1 comment:

Anonymous said...

Nej, berberis är inte giftig! Men den berberis (Berberis tunbergii) som är väldigt vanlig som häckväxt i Sverige är en annan art än zereshk (Berberis vulgaris). Det var bara B. vulgaris som var förbjuden i odling i många år. Men den finns i den svenska naturen sedan 1700-talet och användes även i svensk matlagning förr som ersättning för bl a citron.
Hälsningar, Luzula