Thursday 26 April 2007

Prunus dulcis

Jag vet inte vad jag ska skriva om dom här sötingarna. Jag vet bara att jag gillar dom, det är något sentimentalt jag vill skriva men jag kommer inte på det. Mina farföräldrar har ett sommarhus med mandelträd utanför Yazd, kanske är det det, eller så är det bara att jag finner dessa små lurviga mandlar så himla omtyckliga så att jag bara vill visa upp dom för världen - ladda upp bilden innan jag lägger mig så att de ligger högst uppe på bloggen så länge som möjligt innan jag bloggar igen.

Detta mandel kommer från en iransk ajilblandning. Tydligt är att den inte är av samma kultivar som de som finns här vid jul, skalet är tunnare, mkt. tunnare, antagligen är ett yttre skal redan borttaget. Mandeln smakar också i min mening mkt. mer smakrikt. Vet inte varför.

Och dessa! Dessa är verkligen mina favoriter, även de hämtat från en ajilskål liksom. De är rostade, men inte alls salta, snarare lite sura. Jag äääälskar dem och haaaatar att jag inte får tag i dom :(

No comments: