Thursday 19 April 2007

Annona cherimola

Cherimoyan är betydligt vanligare, nästan (eller ja faktiskt) vardaglig in spain och därmed är det också där betydligt enklare att få tag i fräschare frukter med den mognadsgrad man är ute efter. Men min syster blev nog smått galen på mitt sökande efter dess släktingar, främst guanabanan. Jag hittade en på boquerian men den var alldeles för övermogen och äcklig, speciellt till det priset, så det blev inget... :(

Här är dock en hyfsad länk till en lista med cherimoyans släktingar och foton på en del av dem (fler och bättre foton finns att hitta på nätet om man söker), skulle gäääärna vilja prova de flesta av dem, speciellt eftersom de med allra största säkerhet nog är i samma goda smakklass som cherimoyan...

Svårt att hålla reda på men ngt. som öht börjat intressera mig mer och mer är olika "cultivars" - kultivariater(?) för olika frukter. Något som både är skrämmande men som såklart också öppnar för en för evigt osinande intressekälla. Här finns i.a.f. en lista på ung 22 kultivariat av cherimoyan, har också hittat listor på kultivarieter av dess släktingar, det finns med andra ord massor att hitta och prova. Kultivariater är ngt. ni kommer höra om mer och mer från mig i de närmsta blogginläggen framöver! :) Vare sig ni vill eller inte! (:

No comments: