Wednesday 23 May 2007

Phoenix dactylifera

"frukt af den i de subtropiska, regnfat­tiga trakterna af gamla världen (särsk. de af semiter bebyggda länderna) allmänt odlade pal­men Phoenix dactylifera"

Jag brukar alltid endast köpa dadlar från mellanösternaffärer i såna där paket där dadlarna är fint staplade på och bredvid varann. Nu kände jag dock att jag var tvungen att prova de dadlar som säljs i lösvikt på mainstreammataffärer... tyvärr från USA, men de verkar ju liksom vara av annan typ, lite mindre torkade. Inte mindre torra, men liksom mindre "preserved" eller ngt. i den stilen. Anyway, de är inte lika söta och det glädjer mig möjligtvis. Har iofs på senare år verkligen vant mig och börjat gilla dadlar mer och mer - när jag var liten tyckte jag de var för söta och sliskiga... men som med så mkt. annat lär man sig att gilla dem.

Enligt alla siffror på nätet så är de dadelproducerande länderna i mellanöstern och norra afrika långt ahead när det gäller produktionen av dadlar. Typ ALL dadel borde komma därifrån tycker man. Ändå är det alltså typ från californien och dylika ställen som dessa dadlar ligger och skräpar i fruktdiskarna på de vanliga livsmedelsbutikerna. Hur kommer detta sig? Det är ju t.o.m. längre distanser. Mkt dyrare o.s.v.. Är det för komplicerat att göra affärer med mellanösternländerna? Åååh....

Förresten; Dadlar bör uttalas dâdlar/dâdel och inte dádlar/dáddel som vissa säger, det är ju fan inte klokt! :)


Det är dessa dadlar jag menade i första raden... - Det stod inget på paketet, men syrianen i kassan sa att de var från Bam:

No comments: