Saturday 15 September 2007

Lonicera

Under sommaren har jag testat att äta alla möjliga bär jag kommit över. Kaprifolens bär är av de godaste trots sin troliga giftighet. Alla kaprifolbär är inte giftiga men de flesta är det. Jag vet inte exakt vilken art denna tillhör men a, som sagt, nästan alla är giftiga. Dock står det på giftinformationscentralen att det inte finns några bär som växer i trädgårdar som man inte kan äta minst två av utan att det är ngn större fara (texten riktar sig till föräldrars oro över barn som äter okända bär och det sägs att det värsta som kan hända är att barnet spyr eller får ont i magen såvida de inte äter alltför stora mängder och 2 st är aldrig ngn större fara....) M.a.o. är det verkligen ingen fara som vuxen att äta 2 st okända bär... kanske t.o.m. fler... - nu är det inte så att jag råder er, men jag har själv utgått från detta denna sommar och höst.

Fin är den också. Jag älskar kaprifol och kommer def. vilja ha minst en buske i den trädgård som jag förhoppningsvis har i framtiden.

2 comments:

Unknown said...

Dear One day Less:
Those photographs are visually stunning: art!
Later...
Julian
www.ijulian.blogspot.com

Grovt Initiativ said...

livin on the eeeeedge!