Sunday 6 May 2007

Vitis vinifera


Vindruvan - en bekväm frukt

Även vindruvor är ju något som har många kultivariater. Det finns massor med arter till att börja med misstänker jag, men sen finns det ju ett helt upphav av varieteter. Sådana som tas fram för vinmakeri och sådant som tas fram för fruktskålen och det som bekymrar mig igen är ju att även när det gäller vindruvor så brukar det väl inte stå specificerat i affärerna vad det är för några? Eller brukar det det? Har jag varit blind?

Sen vill jag tillägga på tal om fruktkorg; Jag tänkte idag - man borde verkligen slå ett slag för fruktkorgen, inte bara ett slag utan massor. Dunka i all evighet. I min familjs kultur (och därmed tänker jag iraniers) så är fruktskålen en självklarhet. Den ska stå där på bordet full med frukt liksom. Och gör den inte det, p.g.a. att kylskåpet tagit över eller att man inte hunnit köpa, så fyller man åtminstone på den när man har gäster för den BORDE verkligen vara full hela tiden. Den måste vara full. Åtminstone måste den finnas. En fruktskål liksom. - Men vad har den för roll i den svenska kulturen? Jag vet eg. inte om det är som jag fått för mig, men jag har fått för mig att den inte är så stor... .... och det är alltså därför jag vill slå slag för den tills den tar plats! :)

Förövrigt är vindruvan alldeles ypperlig för fruktskålen, med sitt utseende och dess förenklande av självplock... Och hur full skålen än är, hur mkt. mandarinerna och päronen gång på gång ramlar av så kan man alltid luta en vindruveklase bekvääämt på dess topp.

Crimson seedless & Thompson seedless

Flame & Sugraone (båda kärnfria, från Egypten och smakar som de ovan)

No comments: