Wednesday 9 May 2007

Tamarindus indica

Av någon anledning har jag inte sett på tamarinden med fruktögon tidigare, kanske inte förn's jag såg att de låg bland frukterna när jag var i Barcelona nu sist. Denna speciellt söta och därmed mycket mindre sura tamarind är framodlad för att ätas färsk som den är. Annars används den ju mest som en krydda i olika anrättningar och det är också så som jag hittills endast använt dem (och då endast i pastaform). Jag hade sett att man kunde köpa färsk tamaring i affärerna, men jag tänkte bara att man skulle ha dem i mat, inte äta på dom som dom är.... men dom ÄR goda och nej, inte alls för söta eller sura :) ... Men det är ju förstås lite äckligt att de verkligen ser ut som larver inuti... (:

Tydligen kan man även äta tamarindens kärnor om man kokar dem! - Ska prova...

Omogen tamarind - ska gå att använda till mat i samma stil som man använder tamarindpasta, limeblad, citrongräs, limoukhoshk o.s.v. ... men jag hann inte göra det, glömde bort att man inte ska ha dem i kylen, så jag ställde dem där i 1-2 dagar och sen när jag kom ihåg det och tog ut dem så möglade de på bara ngn dag :( - Hann m.a.o. inte testa dem, men det kommer väl fler tillfällen... :)

No comments: