Thursday 31 May 2007

Ficus carica

Ända sen jag startade den här bloggen har jag velat skriva om fikonet, inte för att jag har ngt. direkt att säga, men för att jag älskar den så och vill ge den ode hela tiden. - Har i flera månader stannat till framför fikonen i affärerna och tänkt; "hmm... nej, Pedram, du får ge dig till tåls, dessa fikon är INGE bra... vänta till fräscha fikon kommer till sommaren" ... men nu, igår så kunde jag inte stå emot längre. Så nu har jag stoppat i mig fikon vars skal liksom är besprutade med 2 cm vitt gift... vet fan vad det är - kalk? Haha... talk heter det ju... eller ja, det jag menar alltså, jag menar inte att det är talk på dem, men det ser ut som det.

Min morfar hade förutom aprikosträdet även två fikonträd på sin gård och helt säkert var det där och då som min förälskelse till denna gudomliga, gudinneliga frukt började. Åh, vad skulle jag inte ge för att vara barn igen, springa runt i morfars trädgård och äta fikon.... grööööna fikon, det var nog en annan variant än de som finns här. De hade grönt skal även när de var mogna och de var såå himla röda inuti.

De två träd min morfar hade var ganska små, men när jag sökt på nätet har jag funnit att många fikonträd blir gigantiska, eleganta monument liksom, sådär mäktigt, gammalt och beundransvärt. - Det känns som att fikonet nog har en historia full med berättelser och symbolik. Det mest ofruktiga och syndiga jesus någonsing påstås ha gjort i sitt liv t.ex., det är att förtrolla ett fikonträd så att det aldrig skulle bära frukt igen. Det stackars fina trädet som inte hade gjort ngt. ont förutom att inte bära frukt när det ändå inte var säsong torkade ut och dog enligt sagopåhittarna... :(

Jag älskar frukten, men visste inte att den fanns i så många varianter. Över 800 sorter enligt vissa källor (wp)! Alla varianter bär dessutom frukt som är ätliga! Men av dessa är de flesta antingen betydligt mindre än de fikon vi är vana vid eller så är de mindre fuktiga (att bedöma av de foton jag sett) ... Här kommer lite länkar:

Foton på olika fikon, ej sorterade, ej hunnit:Bra länk till sida om fikon: http://www.figweb.org/Ficus/index.htm
Länk till länkar till olika fikon: http://www.arbolesornamentales.com/Moraceae.htm#Ficus

Torkade fikon som kommer från "orienten" är verkligen torkade, och inte sådär semitorkade som de som ploppar upp vid juletid här. Dessutom lär de ju vara av olika varietet. - Som så ofta gillar jag de från mellanöstern mkt. bättre...

2 comments:

Lupo Manaro said...

Åh, jag fick smaka färska fikon på besök i Italien i barndomen. Minns det som gudagott - du får säga till nästa gång du hittar fina sådana!
Den torkade varianten har jag aldrig gillat dock...

Pedram Modirassari said...

Um, jag har också alltid älskat de färska men inte riktigt gillat de torkade. Dock har jag lärt mig på senare år och dessutom finns det ju två sorters torkade och jag gillar de "iranska" mer, de är liksom heltorkade medan de här i Sverige som man typ har vid jul bara är semitorkade (och misstänkligen är de två olika sorters fikon också)