Monday 2 April 2007

3 Rhizomes - Zingiber officinale, Alpinia galanga & Glycyrrhiza glabra



Addade galangal till mitt ingefärste inatt och det fick en något rosaaktigt utseende, smaken minskade dock och jag vet inte om detta berodde på att jag lät det koka mindre än vanligt eller om de båda tog ut varandra på något sätt... sedan hedde jag i lite lakritsrot (som tydligen ska vara bra för mkt., bl.a. hosta) och lät det koka vidare och då fick det minsann färg igen, hoppas bara jag inte förgiftade mig med glycyrrhizinsyra! Men än har jag inte fått en hjärtattack så det är väl inte så troligt. Jag borde dock komma ihåg att köpa en köksvåg.

Vid nästa besök hos en östasiatisk livsmedelsbutik blir det att köpa krachai (Boesenbergia rotunda) som jag nu kollade upp men liksom inte visste vad det var när jag såg det tidigare idag i deras kylskåp.

PS. Jag är tveksam till att lakritsroten är en rhizom (rotstock?), men har för mig att jag läste det ngnstans och jag vill gärna tro det då jag gillar ordet rhizom och ville använda det som rubrik :) DS.

No comments: